logo eenvoudinkwaliteit

Slim, snel en slank werken in de zorg?
Eenvoud in Kwaliteit helpt!

Wordt kwaliteitsbeleid Lean?

Het nieuwe kwaliteitsdenken

Wordt kwaliteitsbeleid Lean?
Door Trudy Engering - bijgewerkt op donderdag, 09 mei 2019.

Mensen veranderen, professionals en patiënten/cliënten veranderen. En het kwaliteitsdenken verandert.
Tegenwoordig willen patiënten meer over hun eigen behandeling te zeggen hebben. Cliënten willen vooral zeggen welke zorg ze wel of niet willen en dat er naar hun wens gehandeld wordt, daar waar dat redelijkerwijs mogelijk is. Dat willen zorgverleners ook. Daar waar vroeger de huisdokter en de wijkzuster de wijsheid in pacht hadden, wisten wat het beste voor je was en waar tegenop gekeken werd door de ‘gewone mens’, wordt nu meer gedacht in termen van gelijkwaardigheid. De professional is expert op zijn vakgebied. De patiënt/client is expert van zichzelf, hij weet het best wat hij wil en vaak ook hoe hij dat wil bereiken. Daardoor zijn we ook anders gaan denken over het begrip 'Kwaliteit'.

Opruimen volgens marie kondo

KonMari versus werkplekorganisatie 5S

Opruimen volgens marie kondo
Door Trudy Engering - bijgewerkt op vrijdag, 03 mei 2019.

Heb je hem al gezien op Netflix? De serie ‘Tidying Up with Marie Kondo’? Ik heb de afleveringen in één ruk bekeken! Ongelofelijk hoeveel spullen mensen kunnen hebben, hoe moeilijk het voor sommigen is om daar afscheid van te nemen. En hoe blij en opgelucht de klanten van Marie Kondo zijn als ze meer ruimte in hun huis hebben en daardoor meer rust en ruimte in hun hoofd.
Datzelfde effect heeft werkplekorganisatie (5S) op de deelnemers van mijn training.

Continu verbeteren, hoe hou je dat vol?

Waarom zij wel en ik niet?

continu verbeteren
Door Trudy Engering - bijgewerkt op vrijdag, 03 mei 2019.

“Een training, hoe goed ook, heeft geen zin als je er niet direct erna iets mee doet.” Dat zeg ik altijd als ik afspraken maak met een klant voor een nieuwe training. En dat zeg ik niet voor niets. Ik heb zelf ervaren, na de talloze trainingen die ik zelf heb gevolgd, dat, als ik niet direct iets met de geleerde stof deed, ik er na verloop van tijd niets meer van wist en er dus niets meer mee kon.

Hoe breng je het beste een vervelende boodschap?

Sandwichmethode

Hoe breng je het beste een vervelende boodschap?
Door Trudy Engering - bijgewerkt op vrijdag, 03 mei 2019.

Nadat ik een training of begeleiding heb gegeven vraag ik altijd wat er volgens mijn klant goed was en wat er beter zou kunnen. Dat hoort zo, weet ik, maar ik doe het ook omdat ik wil verbeteren. Ik wil zo goed mogelijk werk leveren. Dat zit ook diep in mij verankerd, dat streven naar perfectie. Waarschijnlijk is dat de reden dat ik het toch ook moeilijk vind om negatieve feedback te ontvangen, ook al wordt het op een positieve manier ‘verbeterpunt’ genoemd.

Hoe maak je het jezelf als leidinggevende wat makkelijker?

Vertrouw op vakmanschap professional

Hoe maak je het jezelf als leidinggevende wat makkelijker?
Door Trudy Engering - bijgewerkt op vrijdag, 03 mei 2019.

Er ligt een forse druk op de schouders van leidinggevenden in de zorg, niet in de laatste plaats omdat we met grote personeelstekorten kampen. Ik zie dat zorgorganisaties personeel bij elkaar wegkopen. Dat betekent dat we niet alleen te weinig personeel hebben, maar ook dat we voortdurend bezig zijn met inwerken. Dat vraagt wat van de leiding: regelen dat het werk gebeurt en medewerkers ondersteunen zodat zij goede kwaliteit van zorg kunnen bieden.
Je kunt alleen goede kwaliteit van zorg bieden als je het werk slim aanpakt, eenvoud in je kwaliteit!

In 8 stappen de afvinklijstjes te lijf

Weg met de bureaucratie in de zorg

In 8 stappen de afvinklijstjes te lijf
Door Trudy Engering - bijgewerkt op vrijdag, 03 mei 2019.

Het aantal afvinklijstjes in de Nederlandse zorg is schrikbarend. 40 tot 50% van de werktijd van een zorgprofessional schijnt verspild te worden aan bureaucratie. En waarom? Dat je ook goede zorg kan leveren zonder een overmaat aan checklists laten ze in Denemarken zien, daar kunnen we een voorbeeld aan nemen.
En dat het nog veel en veel erger kan dan bij ons ervaren ze in de Verenigde Staten. Met checklists op alle onderdelen proberen ze te voorkomen dat patiënten bij een negatieve ervaring naar de rechter stappen om een schadevergoeding van de zorgorganisatie los te krijgen. Waarop er weer meer checklists worden ingevoerd, een vicieuze cirkel dus. En daar willen wij niet naartoe.

Keuzestress, wat eerst?

Prioriteiten stellen in 5 stappen

Keuzestress, wat eerst?
Door Trudy Engering - bijgewerkt op vrijdag, 03 mei 2019.

Drie kippen hebben we nog. Een hoogbejaarde hen en twee hennen in de menopauze.
Dat betekent dat we geen eieren meer hebben uit eigen kip. En… geen lekkerder eieren dan die! Dan zou je zeggen: ”Simpel! Dan schaf je toch nieuwe kippen aan!”. Maar zo simpel liggen de zaken nu eenmaal niet. Want kippen houden kost nogal wat. Tijd en geld.