logo eenvoudinkwaliteit

Slim, snel en slank werken in de zorg?
Eenvoud in Kwaliteit helpt!

Zoek de bezieling

Visie vanuit bevlogenheid

Zoek de bezieling
- bijgewerkt op maandag, 12 augustus 2019.

Elke zichzelf respecterende (zorg)organisatie heeft een visie en een missie. Of een (hoger) doel of weet in ieder geval welke kant ze op willen.
Vaak zijn er voorafgaand aan de formulering van de missie en visie een aantal sessies gepland met een extern persoon om tot een visie en missie te komen met mooie formuleringen als resultaat of ook wel vaker gemeenplaatsen als ‘wij stellen de patiënt centraal’ of ‘wij staan dichtbij de cliënt’ of ‘wij willen mensen zo lang mogelijk ondersteunen om regie aan eigen leven te geven’.

Mooi hoor een visie of een hoger doel, maar zonder een vorm van bevlogenheid zul je je patiënten nooit optimaal kunnen helpen.
Ik durf te stellen dat je welk werk dan ook niet optimaal kunt doen zonder bezieling of bevlogenheid.

Vernieuwen of hakken in het zand?

Het innovatiemodel van Rogers

Vernieuwen of hakken in het zand?
Door Trudy Engering - bijgewerkt op dinsdag, 09 juli 2019.

Succes in mijn werk valt of staat met de mens. Met de wil van de teamleden om te verbeteren. Dat heb ik gemerkt tijdens de jaren dat ik teams begeleid naar een slimme en slanke organisatie.
Ook heb ik ervaren dat elk team uit verschillende soorten mensen bestaat. Met eigenschappen die elkaar vaak aanvullen. Dit zijn dan mensen die vol enthousiasme een nieuw idee adopteren en andere mensen die eerst de kat uit de boom kijken, daarnaast mensen die als iedereen het een goed idee vindt ook meegaan in het idee en ook nog mensen die echt niet van veranderingen houden en alles liefst bij het oude laten. ‘We doen het al jaren zo, het gaat toch goed?’ hoor ik dan.

Ziekenhuis klantgericht? Nou nee….

Hoe een patiënt een Lean ziekenhuis ervaart

Ziekenhuis klantgericht? Nou nee….
Door Trudy Engering - bijgewerkt op dinsdag, 11 juni 2019.

Tot mijn grote verdriet heb ik de laatste tijd nogal wat ervaring opgedaan in ziekenhuizen. Niet als Lean-adviseur maar als privépersoon, als moeder van een patiënt.
Mijn jongste dochter kwam na een ernstig ongeluk in een Lean-ziekenhuis terecht, Zo heb ik aan de patiëntenkant gezien hoe het toegaat in een Lean (en lief) ziekenhuis.
Over de politieagenten en ambulancebroeders en het eerste ziekenhuis, waar Dochter aanvankelijk naar werd vervoerd, de eerste hulpverleners dus, niets dan lof.

Wordt kwaliteitsbeleid Lean?

Het nieuwe kwaliteitsdenken

Wordt kwaliteitsbeleid Lean?
Door Trudy Engering - bijgewerkt op donderdag, 09 mei 2019.

Mensen veranderen, professionals en patiënten/cliënten veranderen. En het kwaliteitsdenken verandert.
Tegenwoordig willen patiënten meer over hun eigen behandeling te zeggen hebben. Cliënten willen vooral zeggen welke zorg ze wel of niet willen en dat er naar hun wens gehandeld wordt, daar waar dat redelijkerwijs mogelijk is. Dat willen zorgverleners ook. Daar waar vroeger de huisdokter en de wijkzuster de wijsheid in pacht hadden, wisten wat het beste voor je was en waar tegenop gekeken werd door de ‘gewone mens’, wordt nu meer gedacht in termen van gelijkwaardigheid. De professional is expert op zijn vakgebied. De patiënt/client is expert van zichzelf, hij weet het best wat hij wil en vaak ook hoe hij dat wil bereiken. Daardoor zijn we ook anders gaan denken over het begrip 'Kwaliteit'.

Opruimen volgens Marie Kondo

KonMari versus werkplekorganisatie 5S

Opruimen volgens Marie Kondo
Door Trudy Engering - bijgewerkt op vrijdag, 05 juli 2019.

Heb je hem al gezien op Netflix? De serie ‘Tidying Up with Marie Kondo’? Ik heb de afleveringen in één ruk bekeken! Ongelofelijk hoeveel spullen mensen kunnen hebben, hoe moeilijk het voor sommigen is om daar afscheid van te nemen. En hoe blij en opgelucht de klanten van Marie Kondo zijn als ze meer ruimte in hun huis hebben en daardoor meer rust en ruimte in hun hoofd.
Datzelfde effect heeft werkplekorganisatie (5S) op de deelnemers van mijn training.

Continu verbeteren, hoe hou je dat vol?

Waarom zij wel en ik niet?

continu verbeteren
Door Trudy Engering - bijgewerkt op vrijdag, 03 mei 2019.

“Een training, hoe goed ook, heeft geen zin als je er niet direct erna iets mee doet.” Dat zeg ik altijd als ik afspraken maak met een klant voor een nieuwe training. En dat zeg ik niet voor niets. Ik heb zelf ervaren, na de talloze trainingen die ik zelf heb gevolgd, dat, als ik niet direct iets met de geleerde stof deed, ik er na verloop van tijd niets meer van wist en er dus niets meer mee kon.

Hoe breng je het beste een vervelende boodschap?

Sandwichmethode

Hoe breng je het beste een vervelende boodschap?
Door Trudy Engering - bijgewerkt op vrijdag, 03 mei 2019.

Nadat ik een training of begeleiding heb gegeven vraag ik altijd wat er volgens mijn klant goed was en wat er beter zou kunnen. Dat hoort zo, weet ik, maar ik doe het ook omdat ik wil verbeteren. Ik wil zo goed mogelijk werk leveren. Dat zit ook diep in mij verankerd, dat streven naar perfectie. Waarschijnlijk is dat de reden dat ik het toch ook moeilijk vind om negatieve feedback te ontvangen, ook al wordt het op een positieve manier ‘verbeterpunt’ genoemd.