logo eenvoudinkwaliteit

Slim, snel en slank werken in de zorg?
Eenvoud in Kwaliteit helpt!

Lean vergaderen in 6 pictogrammen

Weg met de vergadering. lang leve de vergadering!

Lean vergaderen in 6 pictogrammen
Door Trudy Engering - bijgewerkt op vrijdag, 03 mei 2019.

Een hekel aan vergaderen? Liefst zou u het helemaal niet meer doen? Maar hoe komt u dan aan uw input, hoe informeert u iedereen, hoe krijgt u draagvlak?

Het kan ook anders, op een Lean-manier.

Interne audit? eitje

Hoe een interne audit helemaal niet ingewikkeld is

Interne audit? eitje
Door Trudy Engering - bijgewerkt op donderdag, 26 september 2019.

Worstel je met je interne audits?

Heb je een intern auditteam opgezet, dat gewetensvol alle processen audit, gedurende een van te voren vastgestelde cyclus, maar heb je niet het gevoel dat dit écht iets toevoegt aan je bedrijfsvoering? Net alsof het een toneelstukje is, dat opgevoerd wordt om de Certificerende Instelling tevreden te stellen?

Het kan ook anders!

 

Risicoanalyse ingewikkeld? welnee! doe het op mijn manier!

Mijn supersimpele methode voor de risicoanalyse

Risicoanalyse ingewikkeld? welnee! doe het op mijn manier!
Door Trudy Engering - bijgewerkt op vrijdag, 03 mei 2019.

Mensen die mij kennen weten het: ik houd niet van onnodig ingewikkeld. Zeker niet als het instrumenten betreft. Die zijn gemaakt om je te dienen, om het makkelijker voor je te maken.

Ik ben ervan overtuigd dat de kans dat een instrument gebruikt wordt omgekeerd evenredig is aan de complexiteit hiervan.
Wat doe ik dus? Ik pas het instrument zodanig aan dat het simpel in gebruik is, dat mensen er graag mee werken, waardoor de opbrengst optimaal is.

Zo ook bij de instrumenten die je kunt gebruiken voor de risicoanalyse.

Ziet en komt tot inzichten!

Problemen zichtbaar maken

Ziet en komt tot inzichten!
Door Trudy Engering - bijgewerkt op maandag, 06 mei 2019.

Een beeld zegt meer dan duizend woorden. Door gebruik van visuele middelen krijgen we veel sneller en beter inzicht in complexe informatie. Dat ervaar ik steeds weer bij mijn klanten.

Of het nu  risicoanalyses op belangrijke processen of het zoeken naar verspillingen betreft of het uitvoeren van interne audits, ik doe het op de Lean-manier. Jawel, door datgene wat je wilt analyseren of bekijken visueel te maken.

Betere oplossingen door brainstormen

Creativiteit in teamverband

out-of-the-box met brainstormen
Door Trudy Engering - bijgewerkt op maandag, 06 mei 2019.

Fouten komen in elke zorgorganisatie voor. Denk bijvoorbeeld aan verkeerde medicatie verstrekken, een haperende tillift, foute communicatie tussen softwaresystemen.

Om een oplossing te vinden voor die fout, kun je kiezen uit een heel arsenaal technieken zoals de visgraat, de 5 keer waaromvragen en de Kiplingmethode.
En… de aloude brainstorm, die ik onlangs weer eens van stal heb gehaald.

De kiplingmethode

Toepassen van 5W1H

De kiplingmethode
Door Trudy Engering - bijgewerkt op maandag, 06 mei 2019.

Al sinds jaar en dag verdeel ik de actielijsten in mijn plannen in: wie, wat, waar, hoe, wanneer en waarom. Vind ik handig, zo vergeet je niet gauw een belangrijk onderdeel.

Waarop die 5W1H zijn gebaseerd weet ik nog niet zo lang. Want ik moet bekennen dat ik pas tijdens mijn studie Lean bij UNC Plus Delta heb geleerd waar dit vandaan komt!

9 tips om datalekken in de zorg te voorkomen

Bescherm persoonsgegevens

9 tips om datalekken in de zorg te voorkomen
Door Trudy Engering - bijgewerkt op vrijdag, 03 mei 2019.

Het is u vast niet ontgaan: per 1 januari is de meldplicht datalekken van kracht. Er staan grote boetes op een datalek en als blijkt dat u uw zaakjes niet goed op orde heeft. In grote lijnen komt het hierop neer dat u verplicht bent te weten waar in uw organisatie risico’s liggen op een datalek, dat u (preventieve) maatregelen hebt genomen en dat medewerkers weten waar ze op moeten letten en wat ze wel en niet moeten doen.

Een klantvriendelijk / klantonvriendelijk ziekenhuis

Jantje lacht, Jantje huilt

Een klantvriendelijk / klantonvriendelijk ziekenhuis
Door Trudy Engering - bijgewerkt op maandag, 06 mei 2019.

Laatst sprak ik met een kennis over de opname van haar zoon in een ziekenhuis. Zoonlief moest geopereerd worden. Uiteindelijk bleek dat 1 keer niet genoeg was en er moest nog een tweede operatie plaatsvinden. Mijn kennis verzuchtte: “De eerste operatie, alles eromheen, ging goed, het was zelfs best gezellig. Maar de tweede keer! Daar ging van alles mis wat betreft overdracht gegevens en klantvriendelijkheid. Hoe kan dat nu toch!? Hetzelfde ziekenhuis, eenzelfde soort operatie, allebei dagbehandeling, waar ligt dat nu aan?”