5 eenvoudige ideeën om de cliënt werkelijk centraal te zetten
Kleine dingen met een groot effect.
Door Trudy Engering - bijgewerkt op vrijdag, 03 mei 2019.Je hoeft maar te googelen op ‘cliënt centraal’ en je ziet deze kreet terug bij allerlei zorgorganisaties. We roepen allemaal: ‘onze cliënt staat centraal!’ Maar is dat werkelijk zo? Het zou mooi zijn, want door de vraag van de cliënt centraal te stellen is het mogelijk om échte kwaliteit van zorg te bieden. Goede zorg bestaat uit meer dan de hulp waarvoor betaald wordt; goede zorg gaat ook over aandacht voor - en welbevinden van de cliënt. Daardoor verbetert de situatie van de cliënt, en dat is toch waar het ons allemaal om te doen is.
Helaas is de praktijk weerbarstig, wat met de mond beleden wordt is lang niet altijd werkelijkheid.
5 eenvoudige ideeën om de cliënt werkelijk centraal te zetten.
Deze tips kunnen je helpen om stap voor stap steeds cliëntgerichter te worden.
- Begin elk overleg met een verhaal over de cliënt. Nodig iedereen aan de tafel uit een ervaring over een cliënt te delen. Je zult zien dat door zoiets kleins de mentaliteit in de vergadering kan veranderen.
- Ga op zoek naar de kleine irritante zaken van je organisatie Het gaat om zaken waarvan je weet dat de cliënt ze niet fijn vindt. Kijk wat je daaraan kunt doen. Door regelmatig deze dingen in kaart te brengen en ze op te lossen, worden je cliënten tevredener. Zoek kleine zaken die snel en gemakkelijk op te lossen zijn.
- Zet elke dag een cliënt in de schijnwerper Volg waar je cliënten mee bezig zijn. Stuur ze felicitaties als ze iets moois hebben bereikt. Geef een bloemetje als je ze in je organisatie binnenhaalt.
- Vraag elke dag terugkoppeling aan een cliënt Ga eens een kop koffie drinken met je cliënten en vraag wat ze van je dienstverlening vinden. Dit heeft vooral effect als een directeur of bestuurder dit doet. Zorg dan wel dat de cliënt ziet welke gevolgen zijn feedback hebben. Facebook e.d. leent zich hier ook heel goed voor.
- Zet cliëntgerichte medewerkers in het zonnetje Goede voorbeelden laten zien is de beste manier om de rest van de organisatie op de gewenste manier te laten werken.
Dit waren 5 kleine stappen die tot een groot resultaat kunnen leiden. Weet jij er nog meer? Dan nodig ik je uit om ze in het commentaarveld hieronder te beschrijven.