logo eenvoudinkwaliteit

Slim, snel en slank werken in de zorg?
Eenvoud in Kwaliteit helpt!

Ban de file!

Lean reizen

Lean vervoer
Door Trudy Engering - bijgewerkt op vrijdag, 03 mei 2019.

Jaren geleden las ik een artikel in de krant over toekomstig personentransport waardoor files verdwijnen. De voorspelling was dat we vervoer op maat zouden hebben.

Daarbij stel ik me het volgende voor: Ieder mens een auto type eenmansbobslee. Voor je vertrek geef je aan wat je eindbestemming is. Vervolgens rijd je zelf tot aan de invoegstrook van de snelweg.

De snelweg zou er op zijn beurt helemaal anders uitzien. Een soort bobbaan met, op regelmatige afstand, mogelijkheid tot invoegen. Naast de hoofdbaan een uitvoeg- en een invoegstrook, waar geheel geautomatiseerd, de bobsleetjes precies op tijd in- en ook weer uitvoegen. Na het invoegen wordt de besturing en snelheidsbepaling overgenomen, de bestuurder hoeft niets meer te doen, tot het moment dat hij weer is uitgevoegd.
Stel het je voor: een lange snelweg met aaneengeschakelde ‘cellen’. Geen files, geen aanrijdingen, geen ongewenst weggedrag. (Nadeel: je kunt alleen maar flirten met de persoon voor en achter je.)

Vandaag op weg naar Arnhem zat ik te mijmeren hoe heerlijk dat zou zijn. Alleen het stukje naar de snelweg, in mijn geval een kwartier, zou ik alert moeten zijn. De rest van de reis, tot het laatste kwartier dat ik in Arnhem mijn weg moet zoeken, in alle rust doorbrengen. Misschien nog een uurtje uitslapen in mijn comfortabele cel, ontbijtje, krantje lezen. Of bespreking voorbereiden, blog schrijven, mail checken.  Wat dacht je van een film kijken of misschien eindelijk eens met je moeder skypen. Alles is mogelijk, niks weggegooide tijd!

Terugdenkend aan dat artikel bedacht ik: is dat niet heel erg Lean?

Lean heeft de volgende principes:

  1. Het eerste, en belangrijkste, principe is ‘waarde voor de klant’. Lean zegt: Doe alleen dat wat van waarde is voor je klant.
  2. Om de waarde voor de klant te onderscheiden van verspillingen kun je het beste een waardestroom opstellen. Hierin worden alle activiteiten in kaart gebracht, van klantvraag tot levering, en wordt voor elke activiteit bepaald of ze waarde toevoegt voor de klant. Haal vervolgens alle stappen eruit die niet van waarde zijn voor de klant. Zo houd je over wat waardevol is voor de klant!
  3. Alle waarde toevoegende stappen achter elkaar gezet noemen we bij Lean: 'flow'. Weg met de verspillingen!
  4. Dit alles wordt alleen maar in werking gezet als de klant erom vraagt: produceer op vraag van de klant. Dit heet 'pull'. De klant ‘trekt’ om te krijgen wat hij wenst.
  5. Het laatste Lean-principe is het streven naar perfectie. Of je ooit de perfecte staat bereikt doet niet ter zake. Je blijft er wel naar streven.

Deze 5 principes zitten allemaal in de voorspelling:
Het is voor mij, de klant, heerlijk om mijn tijd op een andere manier te benutten. Heel waardevol! De waardestroom is geweldig. Er gebeuren alleen zaken die voor mij, de klant, van waarde zijn! Ik bepaal zelf wat, ik in de tijd dat ik reis, doe. De verspillingen zijn grotendeels uit mijn reis gehaald, ik ben echt in de ‘flow’ en het gebeurt precies op het moment dat ik erom vraag. Namelijk zodra ik via de invoegstrook op de snelweg kom (pull). Voor mij is dit een ideaalbeeld, al heel ver richting perfectie!

Auteur

Trudy Engering

Trudy Engering

Trudy Engering is black belt Lean in de Zorg
  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Hulp nodig of vragen over Lean (slim en slank) in de zorg?

Bel of mail ons dan! Tel: 0644042890, email: info@eenvoudinkwaliteit.nl.

Deel deze blog met anderen

Plaats een reactie