logo eenvoudinkwaliteit

Slim, snel en slank werken in de zorg?
Eenvoud in Kwaliteit helpt!

  • Home
  • blog
  • continu verbeteren, hoe hou je dat vol?

continu verbeteren, hoe hou je dat vol?

waarom zij wel en ik niet?

continu verbeteren
Door Trudy Engering - bijgewerkt op maandag, 11 februari 2019.

“Een training, hoe goed ook, heeft geen zin als je er niet direct erna iets mee doet.” Dat zeg ik altijd als ik afspraken maak met een klant voor een nieuwe training. En dat zeg ik niet voor niets. Ik heb zelf ervaren, na de talloze trainingen die ik zelf heb gevolgd, dat, als ik niet direct iets met de geleerde stof deed, ik er na verloop van tijd niets meer van wist en er dus niets meer mee kon.

Inmiddels heb ik al een flink aantal zorgorganisatie begeleid naar Lean. Na een aantal dagdelen gaan ze zelf verder zonder mijn begeleiding.
Wat blijkt? Na een tijdje is een aantal organisaties nog steeds goed bezig en verbetert elke keer weer. Andere organisaties blijven op hetzelfde (verhoogde) niveau werken als direct na de training en, helaas, weer andere organisaties zijn na een bepaalde tijd weer terug bij af.
Dus… bij sommige van mijn klanten merk ik het ook: ondanks de goede voornemens blijkt de waan van de dag te regeren. Daarom geef ik tijdens de vervolgdag vaak een korte herhaling van de behandelde stof. Het komt ook voor dat het volgende dagdeel van de training wegens drukte pas (veel) later wordt gezet. Dan blijkt dat we, op z’n minst gedeeltelijk, opnieuw moeten beginnen.

In de grafiek (zie hierna) van Art Smalley (auteur van verschillende -prijswinnende- Leanboeken) is aangegeven hoeveel van de organisaties, die begonnen zijn met Lean werken, na 5 jaar nog steeds verbeteren. Dat blijkt slecht 15% te zijn. De rest van de organisaties werkt vroeg of laat minder Lean of blijft op niveau, zonder te verbeteren.

Grafiek: Succes van Lean in organisaties in de loop van de tijd - naar Art Smalley

Hoe komt het toch, dat de ene organisatie steeds beter wordt en de andere weer terug bij af is? Of, laten we dit omdraaien: Hoe kan je ervoor zorgen dat wij voortdurend blijven verbeteren?

Hier een aantal tips voor continu verbeteren:

  1. Meteen doorpakken. Zoals ik al zei: begin met de afspraak te maken dat je meteen na de cursus aan de slag gaat. Tijdens de eerste cursusdag maken we daarom altijd al een start: we voeren bijvoorbeeld al een eerste dagstart uit.
  2. Creëer draagvlak. Leg Lean niet op, maar betrek je medewerkers bij de beslissing om Lean te gaan werken.
  3. Verwachtingen managen. Te hoge verwachtingen belemmeren de voortgang. Weet dat dit een leertraject is. Tegenvallers horen erbij.
  4. Wat is het doel? Weet waar je naartoe wilt en deel dat met je medewerkers.
  5. Omarm continu verbeteren, zorg dat het in het DNA van de organisatie komt.
  6. Gedeelde verantwoordelijkheid. Steun elkaar en spreek elkaar aan als dat nodig is. Je bent met z’n allen verantwoordelijk voor jullie proces. Handel daar dan ook naar.
  7. Vaardigheden. Leer problemen goed op te lossen, pleisters plakken heeft geen zin. Volg een cursus probleem oplossen.
  8. Neem kleine stappen. Verbeter in kleine stappen. Maak van een groot verbeterpunt kleine stukjes, zodat het voor iedereen te overzien is en successen snel behaald worden.
  9. Goed voorbeeld doet volgen. Lean leiders geven het goede voorbeeld, laten hun medewerkers vrij waar dat kan en ondersteunen hen daar waar nodig!
  10. Houd vol! Laat je niet ontmoedigen door een mislukking. Lean werken betekent dat je voortdurend experimenteert, daar horen ook mislukkingen bij en daar leer je dan weer van.
  11. Communiceer, communiceer, communiceer. Een dagstart is een prima instrument daarvoor.
  12. Vier successen. Niets motiverender dan een feestje of schouderklopje omdat je weer een stapje verder bent.

Ik wens je veel succes met het continu verbeteren. Houd voor ogen dat het niet altijd goed kan gaan, af en toe een terugval hoort erbij, maar laat je daardoor niet ontmoedigen.
Want continu verbeteren maakt je blij en ook je patiënt vaart er goed bij. Daar gaat het tenslotte om!

Vond je deze blog interessant? Lees dan ook de volgende artikelen:

Auteur

Trudy Engering

Trudy Engering

Trudy Engering is kwaliteitsadviseur en adviseur Lean in de zorg
  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Hulp nodig of vragen over kwaliteit en Lean (slim en slank) in de zorg?

Bel of mail ons dan! Tel: 0644042890, email: info@eenvoudinkwaliteit.nl.

Deel deze blog met anderen

Plaats een reactie