logo eenvoudinkwaliteit

Slim, snel en slank werken in de zorg?
Eenvoud in Kwaliteit helpt!

De BCG-matrix

Over wilde katten en luie honden

Zijn je producten melkkoeien, honden, sterren of wilde katten?
Door Trudy Engering - bijgewerkt op vrijdag, 03 mei 2019.

Ai, wat een lastige periode voor zorgorganisaties. Vooral wanneer ze te maken hebben met de WMO en met PGB’s. Vorige week was ik in gesprek met zo’n zorgorganisatie. Klanten genoeg, met zekerheid dat de diensten betaald gaan worden. Maar wanneer het geld binnenkomt? Niemand weet wanneer de gemeentes (WMO) en de Sociale Verzekerings Bank (PGB) gaan uitbetalen . De kans dat deze en  vele andere zorgorganisaties omvallen door liquiditeitsproblemen is absoluut aanwezig.

De tijd was dus rijp om te brainstormen over samenwerking met gelijksoortige organisaties, mogelijk een fusie. Maar al pratende kwamen we erachter dat deze organisatie zich op zo’n bijzondere manier onderscheidt van soortgelijke bedrijven, dat het wel heel jammer, met name voor de klant, zou zijn om de zelfstandigheid kwijt te raken. Wat we nu moesten doen was: vooral niet in paniek raken en geen overhaaste beslissingen nemen.

We besloten de sterktes en de zwaktes van de zorgorganisatie in beeld te brengen door middel van een SWOT-analyse. De SWOT-analyse werkt heel verhelderend en kan gebruikt worden om een strategie te bedenken. Daarover vertel ik een andere keer verder.

Kijken we alleen naar de producten of de diensten, dan kunnen we met de BCG-matrix bekijken welke daarvan je handhaaft, waar je afscheid van neemt en welke je gaat ontwikkelen is de BCG-matrix. Deze matrix, ontwikkeld door de Boston Consultancy Group is een strategisch hulpmiddel waarmee je vast kunt stellen welke producten/diensten je houdt of afstoot en waarmee je oogst of opbouwt.

Hoe gaat dat in zijn werk?
Eerst zal je van elk product of elke dienst vast moeten stellen welke marktgroei je verwacht, vervolgens hoe groot je marktaandeel daarin is. Daarna zet je je producten/diensten in één van de 4 kwadranten van de BCG-matrix.

1. Honden (dogs)
hebben een klein marktaandeel in een volwassen markt. Niet winstgevend? Dan is het logisch te besluiten hier niet mee door te gaan;
2. Melkkoeien (Cash cows)
zorgen dat je makkelijk veel geld verdient, zonder noemenswaardige inspanningen;
3. Sterren (stars)
daar ben je heel blij mee. Die hebben een groot marktaandeel in een groeiende markt. Je verdient er veel geld mee en je kunt nog verder groeien;
4. Wilde katten (wild cats)
je hebt nog een laag marktaandeel in een sterk groeiende markt. Als alles goed gaat zijn dit winstgevende producten of diensten. Investeren is dan het credo!

Zie ook dit korte filmpje:

Dit is maar een instrument met al zijn voor- en nadelen. Het brengt echter structuur in je denken. Vergeet echter nooit om je gezonde verstand te blijven gebruiken, maar ook je intuïtie is van belang. En… af en toe moet je risico’s durven nemen.

Auteur

Trudy Engering

Trudy Engering

Trudy Engering is black belt Lean in de Zorg
  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Hulp nodig of vragen over Lean (slim en slank) in de zorg?

Bel of mail ons dan! Tel: 0644042890, email: info@eenvoudinkwaliteit.nl.

Deel deze blog met anderen

Reacties (1)

  • Petra van der Zwan

    Petra van der Zwan

    14 april 2015 op 09:23 | #

    Ha Trudy,
    Duidelijk verhaal en leuk om dat nog maals te verduidelijken in een filmpje. Ik heb er nooit bij stil gestaan dat dit ook voor de zorg voor toepassing zou kunnen zijn deze marktwerking. Misschien wel een goed idee om de waardes van de assen uit te leggen, wat bedoel je met marktaandeel en wat met marktgroei.

    antwoord

Plaats een reactie