De kiplingmethode
Toepassen van 5W1H
Door Trudy Engering - bijgewerkt op maandag, 06 mei 2019.Al sinds jaar en dag verdeel ik de actielijsten in mijn plannen in: wie, wat, waar, hoe, wanneer en waarom. Vind ik handig, zo vergeet je niet gauw een belangrijk onderdeel.
Waarop die 5W1H zijn gebaseerd weet ik nog niet zo lang. Want ik moet bekennen dat ik pas tijdens mijn studie Lean bij UNC Plus Delta heb geleerd waar dit vandaan komt!
De 5W1H, oftewel Kiplingmethode is gebaseerd op een gedicht van Rudyard Kipling. Weet u wel, de schrijver van o.a. Junglebook. Kipling gebruikte een set vragen om nieuwe ideeën te krijgen en problemen op te lossen. Die vragen heeft hij onsterfelijk gemaakt door ze in een gedicht te zetten:
I keep six honest men
They taught me all I knew
I call them What and Where and WhenAnd How and Why and Who
Uit ‘Just so story’ , 1902, Rudyard Kipling. Boven: illustratie door Kipling zelf.
Kijk hier voor de rest van dit gedicht
Toepassing 5w+1h vragen
Wat kun je eigenlijk doen met die vragen?
Dit gereedschap helpt:
- om een probleem te analyseren voordat je met een oplossing start. Soms wordt er zo snel op een probleem geanticipeerd, dat er niet genoeg gekeken wordt naar alle aspecten van het probleem. Er kan dan te snel gekozen worden voor een oplossing, die achteraf gezien niet de goede of niet de beste was. De 5W1H dwingt je de juiste oplossing te vinden. Hierin is deze methodiek verwant aan de 5 keer waaromvragen.
- bij het opstellen van een plan van aanpak of bij het uitwerken van nieuwe ideeën. Het helpt je om alle belangrijke onderdelen onder het voetlicht te brengen.
- om een goede tekst te schrijven, die past bij het doel van de tekst.
Ad 1 Probleemoplossing
- Wat
- wat is het probleem, wat gebeurt er en waarom?
- Waar
- waar is het probleem ontstaan? Waar gebeurt het? Waarom juist daar?
- Wanneer
- wanneer treedt het probleem op? En waarom juist dan? Of: wanneer weet je dat je je probleem hebt opgelost?
- Waarom
- waarom is het probleem opgetreden?
- Hoe
- hoe uit zich het probleem. Hoe ga je het probleem overwinnen? Waarom op deze manier? Hoe kan het ook en wat is de ideale manier? Of, afhankelijk van de situatie, hoe vaak gebeurt het? En ook: hoe zie je dat het probleem is opgelost?
- Wie
- wie betreft het?
Voorbeeld probleemoplossing met de Kiplingvragen:
- Wat is het probleem?
- Mijn koffer is te zwaar.
- Waar doet het probleem zich voor?
- In de hotelkamer.
- Wanneer doet het probleem zich voor?
- Bij het inpakken, voor de terugvlucht naar huis.
- Waarom is het probleem ontstaan?
- Omdat ik teveel souvenirs gekocht heb.
- Wie moet ik inschakelen voor een oplossing?
- Een pakketdienst die mijn inkopen nazendt.
- Hoe zie ik dat mijn probleem is opgelost?
- Het pakket met aankopen is thuisbezorgd.
Opmerking: dit is een simpel probleem. Maar juist bij meer complexe problemen kunnen de 5W1H succesvol ingezet worden.
Ad 2: Uitwerken van een Plan van Aanpak of nieuwe ideeën
- Wat
- wat wil je gaan doen?
- Waar
- waar gebeurt het, waar wordt het gedaan? Waarom daar? Wat zou de ideale plek zijn?
- Wanneer
- wanneer wordt het gedaan en waarom juist dan? Wanneer kan het ook? En wanneer is het ideale moment? Of: wanneer weet je dat je je probleem hebt opgelost?
- Waarom
- waarom moet dit gebeuren?
- Hoe
- hoe ga je het uitvoeren? En ook: hoe zie je dat je doel is bereikt? Waarom op deze manier? Hoe kan het ook en wat is de ideale manier?
- Wie
- wie heb je nodig? Wie doet het en waarom juist die persoon? Wie kan het ook doen? Wie is de ideale persoon?
Als je financiële implicaties wilt toevoegen dan kun je nog een H gebruiken: de H van ‘Hoeveel’.
Ad 3: Tekst schrijven
- Wat
- wat wil je zeggen? En ook: wat wil je dat mensen gaan doen als ze het lezen?
- Waar
- waar ga je je info delen? Op het internet? In een mail? In een tijdschrift?
- Wanneer
- wanneer kun je het beste publiceren? Overdag? In het weekeinde? Wanneer bereik je je doelgroep?
- Waarom
- waarom ga je het schrijven? Wat wil je hiermee bereiken? Groot publiek? Verkoop producten?
- Hoe
- hoe ga je het schrijven? In welke vorm? Blog, tweet, artikel, persbericht?
- Wie
- voor wie ga je je tekst schrijven? Welke leeftijd? Welke bevolkingsgroep? Man/vrouw? Met welke interesses?
Voordeel gebruik 5W1H model
De Kiplingvragen werken goed omdat ze kort zijn en direct. Ze zijn overal op toepasbaar in allerlei verschillende situaties: privé, in bedrijven en in de zorg. De vragen helpen bij het doorvragen of dwingen tot een verdere analyse.
Ik gebruik ze niet in elke situatie allemaal, maar pas ze aan aan het doel waar ik ze voor nodig heb. Het is zinvol de vragen te variëren en er een beetje mee te spelen.
Tot slot: het kan ook heel nuttig zijn om de vragen naar het negatieve te draaien: ‘wanneer treedt het probleem NIET op? Wie is NIET getrokken? Ook dát kan verrassende resultaten opleveren!
Els de Bakker
Hallo Trudy,
Ik lees inmiddels bijna al je blogs. Ze zijn leuk en leerzaam. Dank je wel daarvoor.
Met groet,
Els.
antwoord
Trudy Engering
Mijn volgende blog (oktober 2019) gaat over Strength-based Lean. Een combinatie van Lean en Appreciative Inquiry :-)
antwoord
Trudy Engering
Dank je wel Els, voor het compliment. Daar doe ik het voor!
antwoord