logo eenvoudinkwaliteit

Slim, snel en slank werken in de zorg?
Eenvoud in Kwaliteit helpt!

Hansei

Verbetering door reflectie

Overpeins je mislukkingen
Door Trudy Engering - bijgewerkt op vrijdag, 03 mei 2019.

Eindelijk had ik het besluit genomen te stoppen met One drive voor bedrijven. Al drie jaar werkte ik in de cloud en al drie jaar lukte het me niet om mijn bestanden goed te synchroniseren. Alleen mijn mail en mijn agenda deden het goed. Maar ja, die deden het ook al goed zonder Microsoft 365.

Ik, als Black Belt in Lean, had toch beter moeten weten en niet zo lang moeten wachten met veranderen! In de Toyotafabrieken (super Lean!) gaat het als volgt: is er een fout geconstateerd dan wordt het werk gestopt en wordt meteen het echte probleem door reflectie  achterhaald en aangepakt, dan pas gaan ze weer verder. Dat bespaart veel extra fouten, dus tijd, dus geld!

Dat beseffende heb ik de stekker eruit getrokken. Mijn oudste zoon had Inmiddels mijn bestanden in Google drive gezet, waar ze zonder problemen (gratis!) vrolijk synchroniseren. Omdat  ik nu alleen mijn mail en mijn agenda nog in Microsoft 365 had, besloot ik te stoppen met One drive voor bedrijven.

De dag vóór het uur U sloeg de stress toe! Zou het wel goed gaan? Zou ik mijn mail en mailgeschiedenis wel behouden? En mijn agenda? Dat mocht niet fout gaan!

Ik ben inmiddels afgesloten van One drive voor bedrijven. Maar….mijn mail gaat nu via allerlei ingewikkelde omwegen en mijn agenda synchroniseert niet goed. Ook hier moet ik de lopende band stopzetten! Even helemaal niets doen behalve Hansei: reflecteren. Wat is er goed gegaan? Wat had er beter gekund? Wat leer ik hiervan? En vervolgens op een betere manier zorgen dat mijn mail gaat zoals ik het prettig vind en regelen dat mijn agenda goed synchroniseert met mijn telefoon. Dat er niets fout gaat, alle mails op de juiste plek aankomen. En hopen dat het me daardoor minder stress kost.

Hansei

Hansei is feitelijk een samenvoeging van twee woorden. Han staat voor verandering en Sei staat voor beoordelen. Wil je voortdurend kunnen verbeteren en een positieve invloed hebben op de cultuur van je omgeving, dan moet je accepteren dat je gebreken en tekortkomingen hebt. Hansei is een heel belangrijk onderdeel van de Lean-filosofie. Hansei betekent vooral dat je aanvaardt dat je fouten maakt en dat je daarvan leert. Reflectie is leren en leren is noodzakelijk om te kunnen verbeteren. Zonder Hansei is Kaizen (voortdurende en toenemende verbetering) niet mogelijk. Iedereen reflecteert op een andere manier. Hansei kan een van de krachtigste concepten zijn in een organisatie, mits geaccepteerd, want kritische zelfanalyse is en blijft lastig.

In mijn zoektocht naar informatie over Hansei, kwam ik de volgende uitspraak tegen:

Without Hansei it is impossible to have kaizen. In Japanese Hansei, when you do something wrong, at first you must feel really, really sad. Then you must create a future plan to solve that problem and you must sincerely believe you will never make this type of mistake again.

Jeffery Liker, The Toyota Way

O yeah, ik heb me really, really sad gevoeld! En vervolgens heb ik een plannetje gemaakt hoe ik het nu wel in één keer goed kan doen!

Een handig instructiefilmpje, met stapsgewijze toepassing Hansei door een team, tref je hier aan.

En hoe pakt ú het aan, wanneer er problemen zijn in het werk?

Auteur

Trudy Engering

Trudy Engering

Trudy Engering is black belt Lean in de Zorg
  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Hulp nodig of vragen over Lean (slim en slank) in de zorg?

Bel of mail ons dan! Tel: 0644042890, email: info@eenvoudinkwaliteit.nl.

Deel deze blog met anderen

Reacties (1)

  • Petra van der Zwan

    Petra van der Zwan

    23 juni 2015 op 16:58 | #

    Goede blog weer Trudy. Het valt ook inderdaad als ondernemer die weet hoe het moet niet mee om zaken aan te pakken zoals je je klanten adviseert. Maar..ook voel je je sad, het is wel de manier om zo nog beter met je klanten mee te leven. Ik begon vanmorgen na een heerlijke vakantie weer en...ik had geen internet. Dan wil je ook wel de computer het raam uitgooien en weer lekker aan het zwembad gaan liggen. Met hulp en de 'case' opschrijven is het probleem de volgende keer geen probleem meer. Maar...dat valt niet mee om rustig alles te analyseren terwijl je weet dat je mailbox volloopt als dat internet het weer weer gaat doen.

    antwoord

Plaats een reactie