logo eenvoudinkwaliteit

Slim, snel en slank werken in de zorg?
Eenvoud in Kwaliteit helpt!

  • Home
  • blog
  • hoe breng je het beste een vervelende boodschap?

hoe breng je het beste een vervelende boodschap?

sandwichmethode

hoe breng je het beste een vervelende boodschap?
Door Trudy Engering - bijgewerkt op dinsdag, 11 december 2018.

Nadat ik een training of begeleiding heb gegeven vraag ik altijd wat er volgens mijn klant goed was en wat er beter zou kunnen. Dat hoort zo, weet ik, maar ik doe het ook omdat ik wil verbeteren. Ik wil zo goed mogelijk werk leveren. Dat zit ook diep in mij verankerd, dat streven naar perfectie. Waarschijnlijk is dat de reden dat ik het toch ook moeilijk vind om negatieve feedback te ontvangen, ook al wordt het op een positieve manier ‘verbeterpunt’ genoemd.

techniek

Omdat ik het zelf zo vervelend vind, denk ik dat het ook voor anderen lastig is om negatieve feedback te ontvangen. Vandaar dat ik feedback geef of een vervelende boodschap breng met de aloude ‘Sandwichmethode’. Daarbij verpak je de nare boodschap tussen twee keer positieve feedback in.
Bijvoorbeeld:

“Goh, we hebben vandaag lekker gewerkt, vind ik. We zouden zelfs op tijd klaar geweest zijn, als je wat korter pauze had gehouden. Als we morgen op die manier werken kunnen we heerlijk op tijd naar huis.”

valkuilen

Nu is het geval dat haast iedereen deze methode kent. Als iemand dan tegen je zegt: "Dat heb je goed gedaan”, dan verwacht je misschien al “maar… dit en dit had je misschien beter zo en zo kunnen aanpakken".
In de meeste gevallen gaat het gelukkig niet zo, want alleen een positief bericht kan ook nog!

Nog een valkuil is dat de ontvanger van de feedback zich alleen richt op het negatieve. Ik weet niet hoe het met anderen zit, maar als mij feedback wordt gegeven in de vorm van een sandwichmethode, ben ik geneigd me vooral te focussen op het negatieve, het beleg op de sandwich, en het positieve, de sandwich zelf, te vergeten.

in acht nemen

De sandwichmethode is in veel gevallen een goede methodiek richting verbetering. Om hem goed toe te passen moet je wel een aantal zaken in acht nemen:

  1. De bedoeling is om een ander te laten groeien, verbeteren.
  2. Veroordeel de ander niet.
  3. Hou het kort en bondig.
  4. Je gesprekpartner moet er wel iets mee kunnen en moet er wel voor openstaan.
  5. Begin met wat er goed ging, vervolg met wat er beter kan en sluit af met iets positiefs, bijvoorbeeld een positieve samenvatting of gunstig toekomstbeeld.

Zoals gezegd: ik wil graag verbeteren, daarvoor is feedback heel belangrijk. Heb jij een mening over mijn nieuwsbrief? Ik hoor hem graag! Laat je feedback bijvoorbeeld hier achter.

Vond je deze blog interessant? Lees dan ook de volgende artikelen:

Auteur

Trudy Engering

Trudy Engering

Trudy Engering is kwaliteitsadviseur en adviseur Lean in de zorg
  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Hulp nodig of vragen over kwaliteit en Lean (slim en slank) in de zorg?

Bel of mail ons dan! Tel: 0644042890, email: info@eenvoudinkwaliteit.nl.

Deel deze blog met anderen

Plaats een reactie