logo eenvoudinkwaliteit

Slim, snel en slank werken in de zorg?
Eenvoud in Kwaliteit helpt!

  • Home
  • blog
  • Vernieuwen of hakken in het zand?

Vernieuwen of hakken in het zand?

Het innovatiemodel van Rogers

Vernieuwen of hakken in het zand?
Door Trudy Engering - bijgewerkt op dinsdag, 09 juli 2019.

Succes in mijn werk valt of staat met de mens. Met de wil van de teamleden om te verbeteren. Dat heb ik gemerkt tijdens de jaren dat ik teams begeleid naar een slimme en slanke organisatie.
Ook heb ik ervaren dat elk team uit verschillende soorten mensen bestaat. Met eigenschappen die elkaar vaak aanvullen. Dit zijn dan mensen die vol enthousiasme een nieuw idee adopteren en andere mensen die eerst de kat uit de boom kijken, daarnaast mensen die als iedereen het een goed idee vindt ook meegaan in het idee en ook nog mensen die echt niet van veranderingen houden en alles liefst bij het oude laten. ‘We doen het al jaren zo, het gaat toch goed?’ hoor ik dan.

Dit is precies ook de onderverdeling die Everett Rogers gebruikt bij zijn Innovatietheorie. Deze theorie vertelt iets over de verspreiding van een nieuw product of idee binnen een groep mensen.

Marketing

Het innovatiemodel van Rogers wordt veel gebruikt in de marketing. De theorie is als volgt. Stel een geavanceerd horloge wordt op de markt gebracht, waarmee je behalve de tijd aflezen ook je verwarming thuis kunt regelen, de gordijnen open en dicht kunt doen, de kattenbak monitoren, het koffiezetapparaat aanzetten en je moeder bellen, dan is het zaak dat het product bij de Innovatoren (2,5% van de populatie) aanslaat. Als zij zien dat het goed is willen de Pioniers (13,5%) het ook hebben. Zij worden weer gevolgd door de Voorlopers (34%), dezen zijn wat voorzichtiger en willen eerst weten hoe het de Pioniers is bevallen. De Achterlopers (34%) gaan pas tot aanschaf over als de meeste mensen het product al gekocht hebben. Eigenlijk kunnen ze nu niet meer achterblijven. En dan komen de Achterblijvers (16%), die houden niet van verandering of hebben weinig te besteden. Dus die zullen pas in allerlaatste instantie overstag gaan, bijvoorbeeld bij een mooie aanbieding.

Categorieën met verschillende adoptiesnelheid als percentage van de populatie volgens het innovatiemodel van Rogers

Figuur: Categorieën met verschillende adoptiesnelheden als percentage van de populatie volgens het innovatiemodel van Rogers

legenda:

Innovatoren: een onderwerp/idee wordt als eerste gecreëerd of aangenomen door de zgn. Innovatoren. Zij willen risico’s nemen, zijn de trendsetters. Van een bepaalde groep mensen is dat 2,5%.
Pioniers: houden ook van verandering, willen daar graag aan meedoen. Hun rol is ook om de voorlopers mee te trekken. Van een bepaalde groep mensen is dat 13,5%.
Voorlopers: kijken de kat uit de boom maar houden ook wel van iets nieuws. Denken het plan verder mee uit. Betrokkenheid van de groep wordt groter. Dit betreft 34% van de groep.
Achterlopers: gaan voor zekerheid en gaan pas mee als de meerderheid het idee heeft geaccepteerd. Ook 34%.
Achterblijvers: Houden niet van vernieuwing, als iedereen al meedoet haken ze misschien aan. Hier gaat het om 16%.

Teams

Het mooie is dat het bij teams en met vernieuwingen precies zo werkt. In de meeste teams, die ik heb begeleid, zie ik dezelfde verhouding die Rogers aangeeft in zijn innovatiemodel ook terug.
Dus stel je hebt een team van 15 mensen. Dan zit daar meestal iemand bij die helemaal enthousiast is van een bepaalde vernieuwing, in mijn geval van ‘slim en slank werken’, dat is dan de Innovator. Dan zijn er een paar die met enthousiasme meekijken en snel meedoen, de Pioniers. Vervolgens zijn er in dat team een stuk of 5 mensen die wat voorzichtiger maar wel belangstellend zijn: de Voorlopers die op een gegeven moment ook meegaan in de flow. Daarna komen nog een stuk of 5 mensen, de Achterlopers, die nu eigenlijk niet kunnen achterblijven. Tot slot doen 2 of 3 mensen tegen hun zin mee of zetten de hakken in het zand, de Achterblijvers.

Het klinkt heel simpel, maar er speelt natuurlijk veel meer mee. Bijvoorbeeld wat is de rol van de leidinggevende? Is zij een Innovator of misschien een Achterloper? Hoeveel ruimte is er voor de teamleden om hun rol te vervullen?
Het is handig om bij begeleiding van een team dit model voor ogen te houden, dan is ook te verklaren en te accepteren dat niet iedereen even enthousiast is. Je weet daarmee ook dat je je in eerste instantie op de Innovator en Pioniers moet richten. Doen die het goed en met enthousiasme dan komt de rest vanzelf. En het is de vraag of je energie moet stoppen in het overtuigen van de Achterblijvers. Die gaan aan het eind van het proces vanzelf, al tegenstribbelend mee. Of niet, het zij zo.

Ik heb het meegemaakt dat de leidinggevende, een huisarts, zelf helemaal enthousiast was van het idee de praktijk ‘Slim en slank’ in te richten, maar zich zorgen maakte over zijn team. Gingen die wel mee? Er waren twee mensen die nu al zeiden: “Het gaat toch al jaren zo? Waarom zouden we moeten veranderen?” Hij maakte zich voor niets zorgen, want uiteindelijk waren ook die twee blij met de veranderingen, die ervoor zorgden dat zij hun werk met meer plezier konden doen.

En de trainer?

Ik zei in de aanhef dat succes valt of staat met de mens. Met de wil van de teamleden om te verbeteren. Dat klopt. Maar succes valt of staat óók met de trainer -ook een mens trouwens- of zij met enthousiasme en bezieling haar werk doet.
Ik heb in ieder geval besloten dat mocht ik ooit geen bezieling meer voelen bij mijn trainingen ik daarmee ga stoppen. Dat lijkt me wel zo verstandig…. Want zonder bezieling lukt het niet. Daarover de volgende keer meer.

Zie nog veel meer informatie over de theorie in het boek van Everett Rogers.

Auteur

Trudy Engering

Trudy Engering

Trudy Engering is black belt Lean in de Zorg
  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Hulp nodig of vragen over Lean (slim en slank) in de zorg?

Bel of mail ons dan! Tel: 0644042890, email: info@eenvoudinkwaliteit.nl.

Deel deze blog met anderen

Plaats een reactie