logo eenvoudinkwaliteit

Slim, snel en slank werken in de zorg?
Eenvoud in Kwaliteit helpt!

  • Home
  • blog
  • Wat te doen om weerstand weg te nemen

Wat te doen om weerstand weg te nemen

Hoe elkaar te helpen bij verbeteren

Wat te doen om weerstand weg te nemen
Door Trudy Engering - bijgewerkt op vrijdag, 03 mei 2019.

Dat veranderen moeilijk is, daar ben ik al lang achter.
Tijdens de trainingen die ik geef probeer ik de stof interessant te houden. Ik geef voorbeelden uit de praktijk en laat zien waar ikzelf en anderen zijn misgegaan en wat heeft geholpen bij verbeteren. Ik breng mijn boodschap positief en enthousiast, dat dat een goed resultaat geeft laten de evaluaties van de trainingen zien. Mijn cursisten gaan met zin en vol goede wil aan de slag met veranderingen op het werk.

Maar het succes van veranderen hangt natuurlijk niet alleen van mijn trainingen af. Nadat de training is gegeven moeten de medewerkers en leidinggevenden het verder zelf doen: de plannen implementeren en omgaan met weerstanden.

Hoe om te gaan met weerstand

Helaas: ons brein is gemaakt om veranderingen te weerstaan. Ons gedrag is geautomatiseerd, zodat we er verder niet over na hoeven te denken. Pas als de nood hoog is willen we daadwerkelijk veranderen. En verder zijn er vooral belemmerende gedachten als: het kan altijd nog slechter, iets nieuws is eng, ik wil wel maar kan niet, als ik maar lang genoeg wacht gaat het vanzelf over/beter.
Het gaat dus niet zomaar… dat veranderen, daar hebben we hulp bij nodig.

De enige die van verandering houdt is een baby met volle luier.
Mark Twain

Wat helpt om weerstand weg te nemen?

  • Een heldere nut en de noodzaak van de verandering
  • Zichtbaar gemaakte voordelen van de verandering. Wordt het werk door de verandering makkelijker, sneller, eenvoudiger?
  • Het elkaar aanspreken als weerstand om de hoek komt kijken. Bijvoorbeeld: “Merk je dat je in aannames spreekt?”.

Wat kan je doen als leidinggevende?

Een tijdje geleden schreef ik de blog ‘Veranderen met Lean, hoe doe je dat?’. Hierin geef ik onder andere aan dat het betrekken van medewerkers bij de verandering van groot belang is. De rol van de leidinggevende bij het doorvoeren van veranderingen is dan ook een cruciale. Alles hangt af van hoe hij de medewerkers bejegent, hoe serieus hij hun mening (al dan niet uitgesproken) neemt. De leidinggevende moet emoties herkennen en leren zien hoe die het functioneren van de medewerkers beïnvloeden. Horen we een ‘ja maar’ of ‘het ging toch altijd goed?’ dan geeft dat aan dat iemand moeite heeft met veranderen (zie ook mijn blog over omdenken).

Een goede leider gaat het gesprek aan met medewerkers, die moeite hebben om te veranderen. Neem ze serieus, vraag wat ze van de verandering vinden en zoek samen de beste weg. Zo maak je meteen gebruik van de vaardigheden van je medewerker op dat betreffende vlak. En betrek medewerkers bij de besluitvorming, hoe eerder hoe beter, zou ik zeggen! Let op: Laat je je medewerkers meepraten, maar doe je daar vervolgens niets mee, dan heb je voorgoed verloren. Je wordt niet meer voor vol aangezien en veranderingen ten goede kun je wel op je buik schrijven.

De mantra voor de leidinggevende is: communiceer, geef inspraak, neem serieus.
Lean is respect voor mensen, dus ook voor hun mening en hun kennis en kunde.

tip:

Ga de verandering als eerste aan met behulp van medewerkers die daarvoor open staan. De rest volgt vanzelf.

Wat kan je doen als medewerker?

Zonder medewerking van de werkvloer geen verandering, maar ook zonder medewerking van de leiding geen verandering. Wat als jij, als medewerker, graag veranderingen ten goede in het werk aanbrengt, maar je bent niet de baas? Jouw leidinggevende vindt het allemaal best lopen? Vraag of hij/zij eens komt kijken op de werkvloer. Maak duidelijk waar het misgaat en wat jij graag verbeterd zou hebben. Laat zien waar de verspillingen zitten en hoeveel geld, tijd en werkplezier het oplevert als de knelpunten worden opgelost.

Evaluatie ondersteunt verandering

Een verandering vraagt om regelmatige evaluatie: Gaan we nog de goede kant op? Is dit wat we willen? Kan het slimmer? Een goed moment daarvoor is de dagstart, zo kan er snel bijgestuurd worden. De dagstart biedt een gouden kans om eventuele weerstanden te benoemen en bespreken.

 

Auteur

Trudy Engering

Trudy Engering

Trudy Engering is black belt Lean in de Zorg
  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Hulp nodig of vragen over Lean (slim en slank) in de zorg?

Bel of mail ons dan! Tel: 0644042890, email: info@eenvoudinkwaliteit.nl.

Deel deze blog met anderen

Plaats een reactie