logo eenvoudinkwaliteit

Slim, snel en slank werken in de zorg?
Eenvoud in Kwaliteit helpt!

  • Home
  • blog
  • Zonder goed leiderschap is optimale kwaliteit niet mogelijk

Zonder goed leiderschap is optimale kwaliteit niet mogelijk

11 Aandachtspunten voor een Lean leider

Zonder goed leiderschap is optimale kwaliteit niet mogelijk
Door Trudy Engering - bijgewerkt op vrijdag, 03 mei 2019.

Lean leiders weten het allang: je medewerkers harder en sneller laten werken werkt niet. Medewerkers motiveren met een bonus of ze de hemel in prijzen werkt slechts 1 keer. Vertellen hoe teleurgesteld je bent helpt ook al niet.

De belangrijkste taak van een succesvolle manager is zorgen voor de juiste omstandigheden, waardoor mensen een zinvolle bijdrage kunnen leveren. Dat leidt uiteindelijk tot hogere kwaliteit. Het Lean-gedachtengoed kan daarbij enorm helpen.

Hoe wordt je een Lean leider?

Een Lean leider focust op doel, proces en mensen.

Doel:
zorg dat je een helder en motiverend doel hebt. Maak duidelijk waar je naartoe wilt.
Proces:
geef aan hoe je je doel wilt bereiken.
Mensen:
respecteer mensen, hun intelligentie, tijd, ervaring, kennis en integriteit. Beschouw je medewerkers als partners, niet als ondergeschikten.

11 Aandachtspunten voor een Lean leider

Een Lean leider:

  1. geeft het goede voorbeeld
  2. faciliteert het Lean werken
  3. geeft de werkvloer eigenaarschap.
    Dáár kunnen de problemen immers opgelost worden.
  4. zorgt dat zijn/haar ideeën en overtuigingen in de organisatie landen.
    Bespreekt die ideeën en overtuigingen en stuurt vervolgens op een collectieve ambitie.
  5. geeft coachend leiding.
    Sámen met medewerkers maakt hij/zij de vertaalslag van missie en visie naar duidelijke doelen.
  6. gaat kijken op de werkvloer.
    De Lean-leider ervaart zélf hoe het loopt op de werkvloer, praat met medewerkers, zij weten het beste wat er mis is en hoe het beter zou kunnen.
    Luistert naar de mensen, naar de problemen waarmee ze te maken hebben.
    Schiet niet in oplossingen maar analyseert en bedenkt aan de hand van de analyse samen met de betrokkenen bij het proces een oplossing.
  7. stimuleert het samenwerken en zorgt ervoor dat de mensen, die binnen het proces samenwerken, gemeenschappelijke verantwoordelijkheid dragen daarvoor.
  8. zorgt voor de groei van het probleemoplossend vermogen van de medewerkers.
    Mensen moeten leren om buiten hun eigen kaders te kijken, waardoor ze gaan zien dat er elders in het proces problemen zitten die het verloop van het proces belemmeren.
    Mensen moeten leren het als hun verantwoordelijkheid te beschouwen om daar, samen met de andere spelers in het proces, een oplossing voor te vinden.
    Mensen moeten leren continu bezig te zijn met verbeteren (streven naar perfectie). De Lean-leider geeft ze dan ook de ruimte om het eigen werk te verbeteren.
  9. neemt kleine stapjes, zodat het te overzien is voor medewerkers.
  10. laat zien wat er goed gaat, is blij met elk succes en laat dat ook merken.
  11. en de Lean leider houdt vol!
    De grote uitvinder Thomas Edison zei al:

    “Onze grootste zwakheid ligt in opgeven. De meest zekere manier om te slagen is om het nog een keer te proberen.”

 

Zie ook het kennisitem op deze site: Wat houdt Lean leiderschap in?

Inspiratie voor deze blog heb ik gevonden bij o.a.:

Vond je deze blog interessant? Lees dan ook de volgende artikelen:

Auteur

Trudy Engering

Trudy Engering

Trudy Engering is black belt Lean in de Zorg
  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Hulp nodig of vragen over Lean (slim en slank) in de zorg?

Bel of mail ons dan! Tel: 0644042890, email: info@eenvoudinkwaliteit.nl.

Deel deze blog met anderen

Plaats een reactie