Vraag:
Ik heb een goede, gedegen probleemanalyse uitgevoerd in ons gezondheidscentrum. Bij die analyse heb ik allemaal tips gegeven, die mijn collega’s helpen de problemen op te lossen. Het rapport omvat zo’n 30 pagina’s en is zeer de moeite waard om te lezen. Hoe goed het ook is, niemand heeft het gelezen. Hoe moet ik dat aanpakken?
Antwoord:
- Een rapport van 30 pagina’s leest niemand. Probeer het te beperken tot 1 A4tje, waarin de essentie wordt weergegeven. Dat kan iemand snel scannend lezen en zien of het interessant genoeg is om verder te lezen. In de bijlage geeft u dan meer gegevens prijs. Maar laat het in totaal niet meer dan enkele pagina’s zijn. Schrappen, schrappen, schrappen dus, zodat alleen dát overblijft waar het feitelijk om gaat.
- Mensen zijn over het algemeen geholpen als ze zélf de problemen oplossen. Zelf bedachte oplossingen werken nu eenmaal veel beter. Jouw oplossingen passen misschien niet bij de persoon en/of situatie. Oplossingen worden het beste geïmplementeerd als ze draagvlak hebben. En draagvlak wordt verkregen door de oplossingen door de mensen, die de problemen ervaren, te laten bedenken.