Vraag:
Het gebeurt bij ons nogal eens dat medewerkers de verantwoordelijkheid afschuiven. Hoe kan ik ervoor zorgen dat dat niet meer gebeurt?
Antwoord:
In een Lean organisatie dragen alle medewerkers die bij een bepaald proces betrokken zijn de verantwoordelijkheid voor dat proces. In de zorg zie je vaak dat medewerkers gewend zijn in taken te denken. “Als ik mijn taak maar goed gedaan heb, dan ben ik klaar”. Als je leert om in processen te denken dan besef je dat je misschien helemaal niet klaar bent als je je taak hebt gedaan. Misschien heb je wel gemerkt dat elders in het proces de boel niet goed genoeg loopt. Dan is het de bedoeling dat je dit bij je collega’s meldt, zodat je met z’n allen ervoor kunt zorgen dat het proces optimaal verloopt.
Dus de eerste stap is: leer de medewerkers in processen te denken en laat ze beseffen dat je met het hele team verantwoordelijk bent voor een goede zorg aan je patiënten. Vervolgens moeten de medewerkers leren elkaar op een goede manier op fouten en onvolkomenheden aan te spreken. De cultuur binnen de organisatie moet dat natuurlijk wel mogelijk maken. Een veilige cultuur, waarin je open kunt spreken en fouten maken zonder repercussies, is hier van groot belang.