Wat houdt het Lean-begrip flow in?
We hebben het hier regelmatig over flow. Maar wat betekent het eigenlijk?
Flow gaat over hoe werk door een systeem stroomt. Wanneer een systeem goed werkt, dus wanneer de flow goed is, gaat alles gestaag en voorspelbaar vooruit. Wanneer er sprake is van een slechte doorstroom stropt het werk juist. En elke keer als de stroom stopt, is er een grote kans op verspillingen.
Een doel van het bereiken van een goede flow is het bereiken van betrouwbare levering en meer waarde voor klanten, teams en andere betrokkenen.
Het bereiken van een goede flow is de derde van de kernprincipes van Lean.
Om flow inzichtelijker te maken hebben we twee eenvoudige voorbeelden:
Het eerste voorbeeld is een lift in een druk kantoorgebouw. Wanneer mensen bij de lift aangekomen moeten ze wachten tot de lift er is, en daarna tot mensen die op het juiste niveau zijn, zijn uitgestapt. Hopelijk is er nu voldoende plaats voor de nieuwe passagier, en gaat de lift de goede kant op. Wanneer de lift vol is, moeten eventueel overblijvende mensen wachten tot hij weer langs komt. Er is geen goede flow in dit systeem. Er gaat veel tijd verloren met wachten. Een oplossing voor dit probleem is mogelijk het plaatsen van roltrappen. Mensen hoeven niet meer te wachten, maar kunnen meteen met de roltrap de richting op die ze wensen. Er is nu een goede flow.
Een tweede voorbeeld is het werken met stoplichten in het verkeer. Steeds wanneer een stoplicht op rood springt, ontstaat er wachttijd. Er is duidelijk geen flow. In sommige situaties is het een goede oplossing de stoplichten te vervangen door een rotonde. Het verkeer kan nu vloeiend doorrijden, zonder al te veel wachttijd. Er is een goede flow.
Hieronder een amusant filmpje uit de technische hoek over flow – en waarom een goede flow het leven prettiger maakt (Amerikaans):