logo eenvoudinkwaliteit

Slim, snel en slank werken in de zorg?
Eenvoud in Kwaliteit helpt!

Kaizen / continu verbeteren

Kaizen betekent in het Japans zoiets als 'veranderen naar beter'. Het is de handeling -en kunst- van voortdurende, toenemende verandering en verbetering. Het is in feite een continu verbeterproces in teamverband. Alle talenten in het team worden gebruikt om verspillingen in de waardestroom te elimineren.

Verbeteringen door Kaizen zijn meestal geen heel grote, radicale veranderingen, maar kleine stapjes naar een effectievere organisatie.

Organisaties met veel ervaring met Lean, voeren kaizen als onderdeel van de dagelijkse activiteiten uit.

Organisaties die beginnen met Lean doen dat vaak met kaizen in een workshopomgeving: Kaizen-events. In dat geval worden door de betrokken teams Lean hulpmiddelen gebruikt om snel, in periodes van drie tot vijf dagen, verspillingen te lijf te gaan.

Basisregels voor een Kaizen-event:

  1. Alle deelnemers zijn gelijkwaardig
  2. Sta open voor verandering
  3. Betrek collega’s erbij, die te maken hebben met het onderwerp van het Kaizen-event
  4. Geef betrokken collega’s de kans om eventuele nieuwe processen en procedures te bespreken
  5. Implementeer goede oplossingen, blijf niet zoeken naar de perfecte oplossing
  6. Blijf het proces positief benaderen
  7. Zoek naar creatieve oplossingen, voordat er geld uitgegeven moet worden
  8. Respecteer elkaar
  9. Vraag zoveel mogelijk door, vraag 5 keer ‘waarom?’
  10. Monitor tijdens de implementatie of het gewenste doel door de wijziging bereikt wordt
  11. Een plan is alleen goed als het geïmplementeerd kan worden en een plan is alleen geslaagd als het succes geborgd is
  12. BEGIN GEWOON, DOE HET!